11.12.12

Αφιέρωμα στην ελληνική TV:Αναζητώντας το ΄΄Νέο ALTER΄΄(Μέρος 3ο)




    Έχουμε πλέον ένα ξεκάθαρο τοπίο στην ελληνική τηλεόραση.Υπάρχουν ζώνες, η καθεμία αφιερωμένη σε διαφορετικό κοινό.Οι πρωινές είναι αφιερωμένες, τις καθημερινές κυρίως σε γυναίκες και τα σαββατοκύριακα στα παιδιά.Η μεσημεριανή   ζώνη αναφέρεται αποκλειστικά σε γυναίκες αλλά και ηλικιωμένους με πινελιές για τους άντρες καθώς έρχεται η δικιά τους ζώνη, η βραδινή.
Στη βραδινή ζώνη τα αθλητικά προγράμματα,οι σειρές καθώς και οι ενημερωτικές εκπομπές δεσπόζουν δίνοντας  χρώμα αμιγώς ανδρικό. Παρένθεση σε όλα αυτά είναι η απογευματινή ζώνη. Μια ζώνη που γεννήθηκε από το πουθενά και πήρε τη μορφή του ‘άβατου’ για οποιονδήποτε άτομο ηλικίας κάτω των 60.Οι δημιουργίες του Φώσκολου,Λάμψη και Καλημέρα Ζωή στον ΑΝΤ1 και η απάντηση του MEGA με τις αντίστοιχες της Έλενας Ακρίτας,Βέρα στο Δεξί και Τα μυστικά της Εδέμ, καθώς και άλλες πολλές σαπουνόπερες ,όπως ονομάζονται, έδωσαν στο κοινό μιας μεγαλύτερης ηλικίας τη δική του αποκλειστική ζώνη, η οποία επιβιώνει μέχρι και σήμερα. Όμως αυτό που λείπει από την τηλεόραση είναι προγράμματα τα οποία θα καλέσουν όλοι την οικογένεια στον καναπέ να τα παρακολουθήσει μαζί.Ένα πρόγραμμα το οποίο θα αποτελεί γεγονός συζήτησης την επόμενη μέρα, στο σχολείο, στη δουλειά, στην καφετέρια, στον δρόμο, στο φανάρι, στο ασανσέρ.
    Για να γίνουν τα απαραίτητα βήματα για την εξέλιξη της τηλεόρασης σε ένα μέσο για όλη την οικογένεια, έπρεπε να γίνει πιο πριν μια προσθήκη, που θα έφερνε  την ελληνική πραγματικότητα  πιο κοντά στα πρότυπα του εξωτερικού. Ένα πανευρωπαικό πρότζεκ που ξεκίνησε το 1994 με βάση το κανάλι Filmnet, έθεσε την αρχή της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα.ΤΟ 1997 όλα τα κανάλια της Filmnet, αγοράστηκαν απο το γαλλικό Canal+. Κάπως έτσι  η καλωδιακή τηλεόραση ήταν πλέον γεγονός με την δημιουργία αρχικά του τριπλού πακέτου Filmnet-KTV-Supersport, που διαμοιραζόταν από τη Netmed και στη συνέχεια με την εξέλιξή του στη δορυφορική πλατφόρμα της NOVA.Η NOVA ήρθε να εντάξει στο δορυφορικό πακέτο της τα συνδρομητικά κανάλια, αφομοιώνοντας τα, μαζί με μια πληθώρα πασίγνωστων ξένων δικτύων. Στο πρόγραμμά της προσπαθούσε πάντα να συμβαδίζει με τη διεθνη επικαιρότητα, έχοντας αρκετές αποκλειστικότητες. To παιχνίδι ζήτησης και προσφοράς έγινε πιο έντονο πλέον στο χώρο κάτι που δεν άφησε ασυγκίνητη ούτε την ΕΡΤ η οποία το 2006 θα ξεκινήσει τη μετάδοση των πρώτων ελεύθερων ψηφιακών καναλιών(ΣΙΝΕ+,ΣΠΟΡ+,ΠΡΙΣΜΑ+) ένα σχέδιο που λόγω ύφεσης εγκαταλείφτηκε τα τελευταία χρόνια. Επίσης, και με την εξάπλωση του ADSL στην Ελλάδα, τα λεγόμενα WEBTV έκαναν την εμφάνιση τους. Αποτελούν μια προσπάθεια να στηρίξουν τα κανάλια τις εκπομπές τους, με παραπάνω πληροφορίες σχετικές με αυτές, πολλές φορές και με νέα προγράμματα. Τέλος, τον τελευταίο καιρό, όλοι έχουμε μπει σε ρυθμούς ψηφιακού σήματος στα κανάλια, πέρα των συνδρομητικών.
   Η ποικιλομορφία στο κοινό λοιπόν ήταν το κυριότερο ζητούμενο από τους καναλάρχες. Έτσι έγινε  το πρώτο βήμα, αρχικά με την θέσπιση των τηλεπαιχνιδιών.Διάφορα τηλεπαιχνίδια υπήρχαν από την εποχή της ΥΕΝΕΔ όπως το ‘Βρες το και Πάρτο’ ή τις ‘Μονομαχίες’ με τη θρυλική Μόιρα, καθώς και στη μετέπειτα ΕΡΤ. Από το πλήθος αυτών θα ξεχωρίσουμε το ‘Ομιλείτε Ελληνικά’ με τη Λιάνα Κανέλλη και ‘Τα τετράγωνα των Αστέρων ‘ με τη Μαρία Αλιφέρη. Οι δύο εκπομπές  έκαναν τεράστια επιτυχία όπως φαίνεται κι από την ‘αναβίωσή’ τους στη NET με τη Μαρία Χούκλη το 2002 και στο MEGA το 2003 με το Γιώργο Μαρίνο, αντίστοιχα.Στη συνέχεια τα ιδιωτικά κανάλια θα αρχίσουν να προσθέτουν διαρκώς όλο και περισσότερα τηλεπαιχνίδια στο πρόγραμμά τους. Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τις Κόντρες με τον ‘πάρα πολύ ωραίο’ , αείμνηστο Βλάση Μπονάτσο, τη Mega Banca που μας έμαθε την Ελένη Μενεγάκη,τον Τροχό της τύχης,το Κυνηγώντας τη Μεγάλη Περιπέτεια,το Μεγάλο Παζάρι κι όλα τα υπόλοιπα τηλεπαιχνίδια που δέσποζαν τη δεκαετία του 90 στις τηλεοπτικές συχνότητες,κυρίως στον ΑΝΤ1 και το MEGA. Όταν όμως το μεγάλο κανάλι αποφάσισε το 1999, να εντάξει στο πρόγραμμά του το δημοφιλές στο εξωτερικό ‘Ποιος θέλει να γίνει Εκατομμυριούχος’ εκεί έγινε μια πραγματική έκρηξη τηλεπαιχνιδιών.Όλοι οι σταθμοί πλέον είχαν το δικό τους τηλεπαιχνίδι σε μια προσπάθεια να μιμηθούν το Μέγκα και τον ‘Εκατομμυριούχο’  του Σπύρου Παπαδόπουλου που αποτελούσε θέμα συζήτησης σε όλα τα 'πηγαδάκια' της εποχής. Ενδεικτικά μερικά από αυτά:Ο πιο αδύναμος κρίκος,ο Μονομάχος,Password, τα πιο κινητικά Fort Boyard, Μια τρύπα στο Νερό, Wipeout και φυσικά το Deal, το μόνο τηλεπαιχνίδι που κατάφερε να προβάλλεται 6 φορές την εβδομάδα, αφού υπήρχε και το σπέσιαλ επεισόδιο του SuperDeal τις Κυριακές.
  Οι σατιρικές εκπομπές είναι κι αυτές ένα μέρος της τηλεόρασης που συσπείρωσε γύρω από την τηλεόραση την ελληνική οικογένεια.Η αρχή έγινε με τις διάφορες δουλειές του Μητσικώστα, και τουw 10 Μικρούς Μήτσους του Λαζόπουλου αλλά και τις αμερικανοειδείς εκπομπές του Νίκου Μαστοράκη. Αυτοί όμως που έδωσαν την πραγματική ώθηση ώστε να εξαπλωθεί η σάτιρα, ήταν οι Αντώνης Κανάκης,Σωτήρης Καλυβάτσης και Γιάννης Σερβετάς, οι θρυλικοί Α.Μ.ΑΝ. Οι Θεσσαλονικείς, έχοντας την εμπειρία του Κομφούζιο, το οποίο παρουσίαζαν μαζί με τον εκλιπόντα Αντώνη Παραρά στον οποίο αφιερώνουν μάλιστα τον τίτλο της εκπομπής τους (ΑντώνηΜαςΑφησεςΝωρις), ώριμοι πλέον, έδωσαν αστείρευτο χιούμορ στην ελληνική οικογένεια κι ακόμη κάνουν πάταγο στον χώρο του Youtube. Χιλιάδες είναι οι θεάσεις(views) αποσπασμάτων των εκπομπών τους. Από κει και πέρα σημαντική είναι η προσφορά του ιδιαίτερου σε χιούμορ Μάρκου Σεφερλή που τον πρωτομάθαμε με το ΤΑΞΙ και των Διαπλεκόμενων, με τους Πέτρο Φιλιππίδη, Γιώργο Γαλίτη, Γιώργο Λέφα που για τέσσερα χρόνια έδιναν το δικό τους χρώμα στο STAR. Σήμερα, οι σατιρικές εκπομπές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των τηλεοπτικών σταθμών αποτελώντας μάλιστα τις πιο επιτυχημένες εκπομπές τους.Ο Λαζόπουλος με το ‘Αλ Τσαντίρι Νιουζ’ κάνει ρεκόρ στον Alpha,  οι Ράδιο Αρβύλα με τα απομεινάρια των ΑΜΑΝ, είναι διαρκώς στις πρώτες θέσεις των τηλεμετρήσεων ενώ η Ελληνοφρένεια κι η εξέλιξή της η Συντέλεια δίνουν άλλον τόνο στο πρόγραμμα του ΣΚΑΙ. Ειδική μνεία και δικό της αφιέρωμα χρειάζεται η αλησμόνητη και αμίμητη Μαλβίνα Κάραλη.
  Όμως οι άνθρωποι των τηλεσταθμών ήθελαν να κάνουν το βήμα παραπάνω. Κάπως έτσι φτάνουμε στην κομβική ημερομηνία για την ελληνική τηλεόραση, όπως φαίνεται από τα μετέπειτα εξέλιξη, την 10η Σεπτεμβρίου 2001.Μια μέρα πριν το ιστορικό συμβάν των ‘Δίδυμων Πύργων΄, ο ANT1 ξεκινούσε κάτι τελείως άγνωστο για τα δεδομένα της χώρας μας,το Big Brother 1,το πρώτο εξολοκλήρου ριάλιτυ πρόγραμμα στις ελληνικές συχνότητες.Και αναφέρω εξολοκλήρου διότι αντίστοιχα θεάματα υπήρχαν και πρωθύστερα όπως, το Επιτέλους Μαζί κι άλλες αντίστοιχες... ‘Μικρόυτσικες’ εκπομπές ή τα τρας-σοου Ερωτοδικείο και Χρυσό Κουφέτο.Το  Big Brother όμως ήταν κάτι διαφορετικό.Για πρώτη φορά βλέπαμε στις οθόνες μας πραγματικούς ανθρώπους της διπλανής πόρτας 24 ώρες την ημέρα(23 για την ακρίβεια χάρη στη ΝΟVA) σε καταστάσεις καθημερινές δίχως σκηνοθετικές  παρεμβάσεις.Όλοι αγαπήσαμε τον νησιώτη Πρόδρομο, τον αεικίνητο Κώστα, την σέξυ Μαίρυ και την καλοκάγαθη Νικόλ.Στη συνέχεια ακολούθησαν και οι υπόλοιποι σταθμοί.Το MEGA με το Bar,τον μεγαλύτερο ίσως ανταγωνιστή του ΒΒ1, και την παρέα του Λορέντζο και φυσικά της Στέλλας Μπεζαντάκου,το ΣΤΑΡ με το Gym Show(κόπηκε τη 2η βδομάδα λόγω παταγωδούς αποτυχίας),το Dream Show στον Alpha και η λίστα συνεχίζεται μέχρι σήμερα.Αυτή η υπερπαραγωγή ριάλιτυ δυστυχώς στηρίχθηκε στο φτηνό της υπόθεσης.Οι απλές καθημερινές ιστορίες επειδή ήταν βαρετές έδωσαν σταδιακά τη θέση τους σε φιλονικίες ή καλύτερα ξεκατινιάσματα προς όλες τις κατευθύνσεις.Τη θέση τους οι ήρωες της διπλανής πόρτας έδωσαν σε νέους, πιο ακραίους και φτιαχτούς, που μόνο σκοπό έχουν να τραβήξουν τα βλέμματα των θεατών με την εκκεντρικότητά τους .
    Κάπως έτσι φτάσαμε στην παρακμή της τηλεόρασης. Η δυστυχία και ο πόνος αποτέλεσαν το ζητούμενο των υπεύθυνων στο κάθε κανάλι. Τα αντίστοιχα προγράμματα εμφανίζονταν το ένα μετά το άλλο.Η Στιγμή της Αλήθειας, Πάμε Πακέτο,Je t’aime,Κάτι Ψήνεται είναι μερικά μόνο από τα στολίδια της ελληνικής τηλεόρασης του 2010.Βέβαια στην παρακμή αυτή συντέλεσαν άλλα 2 γεγονότα.Το πρώτο είναι η συσσώρευση των ξένων επιτυχιών και των περισσότερων αθλητικών γεγονότων στην πλατφόρμα της NOVA.Οι βραδιές Champions League σε MEGA και NET είναι πλέον παρελθόν,ενώ ελάχιστες επιτυχημένες ταινίες του εκάστοτε έτους προβάλλονται στην ελεύθερη τηλεόραση.Το δεύτερο γεγονός είναι η εξάπλωση του γρήγορου Ίντερνετ στην Ελλάδα.Η ενημέρωση,η ψυχαγωγία κι ό,τι άλλο πρόσφερε μέχρι τότε η τηλεόραση έρχεται ακόμη πιο γρήγορα μέσα από τις τηλεφωνικές γραμμές μας.Η ανάπτυξη τεχνικών όπως του peer2peer torrent ή του Streaming έρχονται να δώσουν την ευκαιρία στους Χρήστες πλέον να αποκτήσουν αυτό που θέλουν γρηγορότερα,οικονομικότερα και πολλές φορές ποιοτικότερα, μέσω της οθόνης του υπολογιστή τους.
   Όλα αυτά συντέλεσαν στην αποτυχία των σημερινών καναλιών στο να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του κοινού γεμίζοντας τα προγράμματά τους με επαναλήψεις, προχειροδουλειές και με φτηνές εισαγόμενες παραγωγές είτε σε επανεκτέλεση (κυρίως ισπανικές) είτε αυτούσιες όπως συμβαίνει με το φαινόμενο της εποχής τα Τούρκικα Σήριαλ. Σήριαλ που πολλά από αυτά δεν υστερούν σε παραγωγή αλλά η θεματολογία τους και η σαπουνοπερική τους μορφή δεν αγγίζει τα θέλω του τηλεθεατή όπως γινόταν παλιότερα. Μοναδικές ίσως εξαιρέσεις ο ΑΝΤ1 και ο ΣΚΑΙ. Ο πρώτος προσπαθεί να διατηρήσει την ποικιλομορφία στο πρόγραμμα του με σειρές,σάτιρα,αθλητικά, συνδυάζοντας τα ταυτόχρονα με το πιθανόν πιο καλά οργανωμένο ελληνικό WEBTv.Μια καλή προσπάθεια παντρέματος του Διαδικτύου με την τηλεόραση, με πλούσιο αρχείο, αποκλειστικές παραγωγές και μικρές ιστοσελίδες ώστε να στηρίζουν το κυρίως του πρόγραμμα. Ο δεύτερος κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα, με ένα εξίσου ποιοτικό WEB TV και καλά δομημένο πρόγραμμα δίνοντας περισσότερο όμως βάση στην εισαγωγή των καλύτερων ξένων εκπομπών και σειρών, αποτελώντας πρωτεργάτη σε παγκόσμιες επιτυχίες όπως Pimp my Ride, το Κάστρο του Τακέσι, Mythbusters κ.οκ.

   Φτάνουμε με τον τρόπο αυτό στο ερώτημα:Είναι η τηλεόραση ένα μέσο απαρχαιωμένο το οποίο πρέπει να δώσει τη θέση του στο Ίντερνετ;

    Η απάντηση είναι βέβαια κι όχι.Η αμεσότητα της τηλεόρασης και η ευκολία της την καθιστούν ακόμα ένα αναγκαίο μέσο ικανό να σταθεί στην εποχή μας.Το γεγονός ότι μπορείς να εναλάσσεις  τα κανάλια απόλυτα οριζοντιωμένος στον καναπέ σου με ένα μόνο δάχτυλό σου και να βλέπεις ζωντανά προγράμματα, ακόμα δεν είναι εύκολο να αντικατασταθεί.Το γεγονός ότι κάθε δραστηριότητα στην τηλεόραση γίνεται επώνυμα, σε αντίθεση με την επικίνδυνη ανωνυμία του Ίντερνετ είναι κι αυτό ένα ακόμα συν. Πολλοί λένε ότι η ποιότητα της είναι ελάχιστη.Και πράγματι ακόμα και στην εποχή που μεσουρανούσε, η πλειοψηφία των δημιουργημάτων της ήταν μέτρια. Εκεί όμως έβρισκε απόδειξη το ρητό ‘Μέσα από την ποσότητα έρχεται η ποιότητα’.Διότι για κάθε ώρα της ημέρας κάποιος σταθμός θα είχε κάτι προσοδοφόρο να παρακολουθήσεις. Σήμερα η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει.Προσωπική άποψη, ίσως ήρθε η ώρα για ένα μεγάλο βήμα για την ελληνική τηλεόραση,τη συγχώνευση  σταθμών.Κάθε πόλη θα διατηρούσε ένα τοπικό δίκτυο,που θα ανταποκρίνεται στις αντίστοιχες απαιτήσεις.Από εκεί κι έπειτα η Κρατική Τηλεόραση μπορεί να διατηρήσει 2 μόνο συχνότητες αντί για 4(μαζί με τη Βουλή),μια αμιγώς ενημερωτική και μια περισσότερο ψυχαγωγική ενώ τα υπόλοιπα ιδιωτικά κανάλια πανελλήνιας εμβέλειας μπορούν να συμπτιχθούν σε 2 το πολύ 3 με ασταμάτητο,καινοτόμο προϊόν μιας και οι επενδυτές θα είναι περισσότεροι, αφήνοντας τα υπόλοιπα στους διαδικτυακούς τόπους τους .Έτσι θα πάψει αυτή η αναζήτηση του καναλιού νο8 από τους ρομαντικούς που ακόμα κατατάσσουν τα κανάλια σε ένα άτυπο τοπ10 στις τηλεοράσεις τους.

Αλήθεια εσείς πιο κανάλι έχετε στο νο8;

 Ο...Τρομερός Βλασης Μπονάτσος


οι κόντρες της Άσπας στο Fame Story



και οι Διαπλεκόμενοι Α.Ε. του ΣΤΑΡ







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου